headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Goed luisteren als blijk van waardering


Sommige mensen denken dat het geven van een goed compliment niet meer inhoudt dan het uitspreken van aardige woorden. Toch is het meer dan dat. Bij het maken van een compliment moet vooral belangstelling blijken. Zo kan een manager in een bedrijf bekend staan als iemand die voortdurend complimentjes uitdeelt aan iedereen die het maar wil horen. Tegelijkertijd geeft hij er geen blijk van dat hij weet waar hij het over heeft of zelfs dat hij de mensen die hij aanspreekt wel kent.

Highlighten
Uit jouw compliment zou moeten blijken dat je interesse hebt over dat waar je je compliment over maakt. Neem eens de volgende vergelijking. Je hebt een rapport geschreven. Iemand anders belooft je het te zullen lezen en dat hij met een gele markeerstift zal aanstrepen wat hij er goed aan vindt. Als je het terug krijgt is de hele bladzijde geel gekleurd. Hij heeft alles gehighlight en niet alleen iets specifieks. Maar dat is toch fantastisch, zou je kunnen concluderen. Blijkbaar vindt hij alles goed. Toch blijkt uit dit stuk niet dat hij er aandacht aan heeft gegeven. Het is hiermee zelfs niet duidelijk of hij het überhaupt wel gelezen heeft. In plaats daarvan had hij beter alleen de passages kunnen markeren die hij echt goed vindt en er naar zijn gevoel uitspringen. Daarmee voel je je pas erkend en krijg je het gevoel dat je echt iets goeds hebt gedaan.

Verdiepen in de ander
Met een compliment is dat vergelijkbaar. Je moet niet alles highlighten, maar er alleen uitpikken wat interessant of belangrijk is. Maar het is nog een kunst om dat goed te doen. Hiervoor moet je je namelijk verdiepen in de ander. Je moet kijken wat hij doet, luisteren naar wat hij vertelt en lezen wat hij heeft geschreven. En als het om luisteren gaat, is het niet genoeg om te horen wat hij zegt, je moet ook laten zien dat je luistert. Tonen dat je luistert en gerichte belangstelling tonen, is op zich al een compliment. Je laat ermee merken dat je het interessant vindt waar de ander zich mee bezig houdt.

Ben jij een goede luisteraar?
Heb je wel eens het gevoel gehad dat je tegen een muur aan het praten was, terwijl je juist behoefte had aan een luisterend oor? Degene tegen wie je sprak keek je niet aan, hij leek telkens afgeleid door de gebeurtenissen om hem heen. "Ik hoor je wel", zei hij, telkens wanneer je je zin onderbrak om te testen of hij nog luisterde. Toch kwam dit niet erg geloofwaardig bij je over. Misschien was het iemand die werkelijk niet zoveel interesse had in wat je vertelde, maar mogelijk sprak je tegen iemand die slechts de kunst van het actief luisteren niet zo goed beheerste. Tijdens de interactie tussen twee mensen wordt ook van de luisteraar actieve deelname verwacht.

Meer dan met je oren
Actief luisteren doe je met meer dan alleen je oren. Actief luisteren doe je ook met je ogen je wenkbrauwen, je handen, je lichaam en je stem. Door actief te luisteren laat je de ander blijken dat je hem niet alleen hoort, maar ook verstaat. Door actief te luisteren kom je begripvol over en maak je bovendien optimaal gebruik van de mogelijkheid om het verloop van een gesprek te regelen. Door actief te luisteren nodig je de ander uit om ook naar jou te luisteren. Zo kun je het contact en de interactie met de ander verbeteren, zowel in een sollicitatiegesprek, bij een verkooppraatje, tijdens een beoordeling als binnen het gezin.

Non-verbale feedback
Door actief te luisteren laat je aan de spreker niet alleen zien dat je hem hoort, maar ook of je het interessant vindt, en of je het begrijpt. Actief luisteren is het voortdurend geven van non-verbale feedback. Hierdoor weet de spreker dat zijn boodschap over komt en wordt hij aangemoedigd om door te spreken. Ook weet hij wanneer hij iets moet herhalen, wanneer hij zijn spreektempo moet aanpassen en wanneer hij de ander ruimte moet geven om iets in te brengen. Door bijvoorbeeld regelmatig te knikken kun je laten merken dat je de gedachtegang van de ander kunt volgen. Tijdens een ontkennende zin van de ander, schud je je hoofd. Deze bewegingen van je hoofd kun je ondersteunen met je stem. Door te hummen of door "ja" te zeggen, terwijl je knikt, moedig je de ander aan om door te spreken.

Op www.lichaamstaal.nl kun je nog meer lezen over de kunst van het luisteren en het gebruik van lichaamstaal daarbij.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren