headerphoto






 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
Op 4 januari 2013 verscheen de tweede druk van Het groot complimentenboek van Frank van Marwijk en Hans Poortvliet.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl


Lees ook: De geschiedenis van Nationale Complimentendag
Terug naar: Nationale Complimentendag

Wat doe jij op de Nationale Complimentendag?


Dit jaar is het op 1 maart voor de elfde keer Nationale Complimentendag, een dag die steeds meer aan populariteit wint. Jaarlijks is de hashtag #complimentendag op deze dag trending topic bij Twitter. Steeds vaker besteedt de media aandacht aan dit fenomeen en het woord complimentendag is ook al verschillende malen gevallen tijdens debatten van landelijke politici. Positieve waardering geniet blijkbaar veel belangstelling. Dat is een goed teken. Tegelijkertijd roept de dag nogal wat vragen op. Zijn er nog geen waarderingsdagen genoeg, zoals Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag? Heb je wel een speciale dag nodig om complimenten te geven? Wat doen we de rest van het jaar? Is complimenten geven op zo’n dag niet te soft, niet te doorzichtig en wel serieus genoeg? En wat kun je ermee?

Een commercieel uitgangspunt
Het is nét Valentijnsdag geweest. Een dag die uit de Verenigde Staten is overgewaaid als de ideale gelegenheid om je grootste liefde anoniem te verrassen met een kaart of een cadeautje. Inmiddels is het anonieme eraf en wordt deze dag gezien als de ‘liefdesdag’ waarbij je aan je geliefde iets leuks geeft. De commercie is daar met beide benen ingesprongen en je ziet dan ook al vanaf half januari de winkels zich vullen met valentijnsartikelen zoals kussens in de vorm van roze hartjes, hartvormige dozen chocolade, planten en bloemen. Voor sommige geliefden is het bijna een verplichting om voor hun partner iets te kopen.

En daarmee is veel van de oorspronkelijke bedoeling verloren geraakt. Het is niet langer meer anoniem en het is eerder een vanzelfsprekend ritueel geworden dan een uiting van oprechte liefde. Die uit je immers het hele jaar, als het goed is. En toch is de dag razend populair. Hetzelfde geldt voor Moederdag en Vaderdag. Weet je nog dat je op de basisschool een gedicht uit je hoofd leerde of een tekening maakte om je ouder (m/v) te bedanken voor zijn of haar lieve zorg. En wat doe je nu? Misschien is het een dag geworden waarbij je je moreel verplicht voelt om bij je ouders op de koffie te gaan en wat voor ze mee te brengen.

De Nationale Complimentendag
En deze gedachte bracht Hans Poortvliet elf jaar geleden ertoe om een nieuwe dag in het leven te roepen: De Nationale Complimentendag, jaarlijks op 1 maart. In tegenstelling tot de vele bijzondere dagen die er al zijn, is het de bedoeling van deze dag om je waardering uit te spreken zonder dat dit gepaard gaat met een bloemetje, chocolaatje of cadeautje. En dit blijkt nog een kunst apart. Want nu moet je er goed over nadenken waarom de ander belangrijk (voor jou) is en je daarover ook uitspreken. We geven niet altijd zo gemakkelijk spontane complimenten. Deze dag biedt je daarvoor dan een geweldig alibi. Je mag nu vrijelijk complimenteus zijn en je hebt dan het feit dat het 1 maart is als legitimatie.

En juist dit laatste roept vragen op. Hoe geloofwaardig is een compliment nog als je het alleen geeft omdat het Complimentendag is? Is het wel gemeend of eerder een verplicht nummer? En is het wel goed om zo’n dag te hebben of legitimeert je dat alleen maar om de rest van het jaar niets te hoeven zeggen en je complimenten kunstmatig op te sparen tot 1 maart? Vorig jaar las ik op Twitter: ‘Aan al mijn volgers (dat waren er een paar honderd): wat zit je haar leuk! #complimentendag’. Een grappig bedoelde Tweet waarmee de Nationale Complimentendag op een effectieve manier werd geridiculiseerd. Het is immers noch spontaan, noch persoonlijk, noch gemeend om zo’n compliment te geven.

Waarom dan toch deze dag?
Natuurlijk is het niet de bedoeling om je waarderingsuitingen te beperken tot 1 dag. Maar dat geldt ook voor gelijksoortige dagen. Het is toch ook niet zo dat je alleen op Valentijnsdag of op je trouwdag aan je partner laat blijken dat je van hem of haar houdt? En als je vindt dat je secretaresse goed werk heeft gedaan, hoef je toch niet te wachten tot de derde donderdag van april (Secretaressedag)? De Nationale Complimentendag is eerder een reminder om vaker te letten op de positieve kanten van anderen en daar wat over te zeggen. Bovendien is het een mooie gelegenheid om eens stil te staan bij het werk dat zo vanzelfsprekend is.

Met een andere focus leren kijken
Stilstaan bij het fenomeen complimenten/waardering kan je leren met een andere focus naar dingen te kijken. Dat moeten we inderdaad heel bewust doen. Negatieve informatie trekt namelijk meer aandacht en wordt veel beter verwerkt en onthouden door het brein dan positieve informatie, schrijft Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan Tilburg University in haar nieuwe boek Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij. En ze geeft daar illustratieve voorbeelden bij: ‘ Stank heeft meer invloed op je gezichtsuitdrukking dan een overheerlijke geur. En je kunt zelf wel invoelen dat de geur en de aanblik van een schaaltje braaksel naast een heerlijke maaltijd die maaltijd oneetbaar zullen maken, terwijl van een bosje bloemen naast een broodje poep dat broodje echt niet aantrekkelijk wordt.’

Er letterlijk doorheen kijken
Negatieve zaken vallen op en blijven lang hangen. Positieve aspecten worden sneller als normaal ervaren en daar kijken we soms letterlijk doorheen. Stel je bijvoorbeeld voor dat de ramen van je kamer vies zijn. Het vuil belemmert je je zicht naar buiten. Het kan zijn dat je zich daaraan ergert en vindt dat ze wel eens gezeemd mogen worden. Toch bestaat de kans dat als je terugkomt van een vergadering en de glazenwasser ondertussen langs is geweest, je het verschil niet opmerkt. Je kijkt er gewoon doorheen, zonder er nog bij stil te staan dat ze eerder vies waren. Schoon is immers de norm, en voelt niet als iets bijzonders. Zelf heb ik in mijn tienertijd een mislukte poging gedaan om een baard te laten staan. Ik kreeg van mijn familie en vrienden veel commentaar dat het mij niet stond. Maar toen ik de baard had afgeschoren, viel niemand iets op. Ze gingen gewoon met mij staan praten. En als je collega's of medewerkers geen fouten maken is dat vanzelfsprekend. In je herinnering blijft wel de keer dat er wel fouten gemaakt werden. Dat wijkt immers af van de norm.

Op 1 maart kun je er eens bewust bij stilstaan wat je blinde vlekken zijn. Waar kijk je dwars doorheen omdat het aanvoelt als normaal? Natuurlijk zou je dit op elke andere dag kunnen doen, maar deze dag (complimentendag) helpt het je herinneren. Vandaag kun je extra complimenten geven voor dat wat je anders ontgaat omdat het zo vanzelfsprekend lijkt. Maar nog belangrijker: door je bewust te focussen op wat er goed gaat, met het voornemen om complimenten te maken, vergroot je ook je opmerkzaamheid. Je gaat letterlijk meer goeds waarnemen. Als je dit blijft volhouden, ook na 1 maart, wordt het een nieuwe routine om de positieve dingen van anderen te zien en daar je waardering voor te laten blijken.

Creëer een andere sfeer
Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het kunnen oproepen van een positieve sfeer in je organisatie. Door nu al aan te kondigen dat je op 1 maart speciale aandacht gaat geven aan het fenomeen waardering/complimenten geven, roep je iets op. Je collega's gaan ermee aan de slag. Ze gaan elkaar, misschien grappend, meer complimenten geven. Maar tegelijkertijd staan ze er ook met elkaar bij stil. Ze ontdekken spelenderwijs hoe belangrijk onderlinge waardering eigenlijk is en hoeveel leuker dat is dan klagen, kritiek leveren en roddelen. Er zullen ook spontane discussies ontstaan over het geven van complimenten, over de vraag waarom dat alleen op een dag zou moeten en over de complimentencultuur in je organisatie.

En dit alles kost je niets. Sowieso kost een compliment geven niets, terwijl het veel oplevert, maar ook het aandacht geven aan complimentendag is een kleine en kostenloze investering met grote opbrengst. Download vandaag bijvoorbeeld eens deze poster, en hang die overal op in je bedrijf. Dit alleen al kan iets teweeg brengen: het compliment krijgt opeens belangstelling. Je collega's zullen elkaar meer gaan waarderen en waardering ervaren.

Lees ook: De geschiedenis van Nationale Complimentendag
Terug naar: Nationale Complimentendag

NationaleComplimentendag.nl
Wil je meer weten over de Nationale complimentendag? Kijk dan op:

www.nationalecomplimentendag.nl

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
kalender
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren